سنّت و نوآوری در اشعار حسن عطار
نویسندگان
چکیده
حسن عطار شاعر نیوکلاسیک قرن نوزدهم میلادی میانه روی «سنّت و نوآوری»در نظم اشعاراست. سنّت در شعر او گاهی شکل و گاهی محتوا را در بر می گیرد. هدف وی از به کارگیری قالب های کلاسیک درفرم بازگرداندن شعر از شیوه های عامیانه دوران «فترت» به جایگاه اصلی خود از نظراستحکام سبک بود. ازحیث محتوا درون مایه های قدیمی با همان تعابیر کلیشه ای در اشعار او آشکار گردید؛ اما وی هنرمندانه همان تعابیر تقلیدی را با اوزان عروضی مناسب، فن حس آمیزی، اندیشه های رومانتیک و اجتماعی درآمیخت و بدین گونه به آن صبغه ای نو بخشید. فرم اشعار عطار تهی از نوآوری است؛ اما باتوجه به آن که وی درک کاملی از اوضاع سیاسی- اجتماعی روزگار خود داشت در محتوای شعر به لحاظ اندیشه، خیال، اغراض و برخی تعابیر شعری نوآوری کرد. عطار سنّت در شکل را با اندیشه های تازه و نوآوری در محتوا را برای بیان احساسات مردمی به کار گرفت. مقاله حاضر به این نتیجه دست یافت؛عطار شاعری مقلّد نبود که به سبک شاعران دوره «فترت» خود را مقید به بکارگیری محسنات بدیعی، قالب های فولکلوریک و اغراض کلیشه ای کند یا فقط سبک شاعران بزرگ دوره «جاهلی» و طلایی «عباسیان» را به کار گیرد بلکه آگاهانه در سبک شعر نوآوری کرد. بدین ترتیب اهداف شعری نو در اندیشه های آزادی خواهانه وی نشان می دهد که نوآوری های او با درک کامل شرایط زمان صورت گرفت وبا قالب کلاسیک قصیده نمود پیداکرد .
منابع مشابه
سنت و نوآوری در اشعار مهدی اخوان ثالث
: یکی از ویژگی های بارز اشعار مهدی اخوان ثالث، تلفیق و آمیزش دو شیوه ی سنتی و نو است. در اشعار اخوان ثالث، کلمات، شیوه های نحوی و مضامینی از سنت های کهن شعر فارسی، با زبان و بیان جدیدی که ساخته ی ذهن خلاق شاعر، و در نتیجه ی توجّه وی به اصل نوآوری و ارائه ی شعر در زبان و بیانی نو می-باشد، تلفیق و به خدمت گرفته می شوند. هرکدام از دو جنبه ی سنتی و نوآور در این اشعار ازاهمیت ویژه-ای برخوردارند. اخو...
15 صفحه اولنوآوری سنایی در قلندریات و تأثیر آن بر عطار
سنایی شاعر پیشگامی است که مسائل عرفانی را در حوزه غزل و قصیده وارد کرد. سنایی نماینده شعر اخلاقی و عرفانی زمان خویش است. استفاده از مضامین رندانه و مفاهیم قلندرانه چنان جایگاهی دارد که پس از سنایی، شعرایی همچون عطار و مولوی و حافظ، آنها را در شعر خود به کار بردهاند. روح خاصی در عرفان سنایی ساری و جاری است که با عرفای قبل و بعد از ...
متن کاملتفسیر اشعار عطار بر اساس ایدة تناظر
اگرچه ایدة تناظر حاصل یافتههای فیلسوفان باستان است،اما در دنیای علم برای نخستین بار، مالداسنای فیزیکدان در سال 1997این ایده را مطرح کرده است. مطابق ایدة مذکور،اگر فیزیک عالم ما هولوگرام (جهان سایهای) باشد، مجموعهای دیگر از قوانین فیزیکی روی مرز جهان ما وجود خواهند داشت که با فیزیک توصیف کنندة جهان ما، متناظر است. این نوشتار به تحلیل تناظر در اشعار عطار و مقایسة آن با نظریّات فیلسوفان، عارفان...
متن کاملتحلیل اشعار نسیمی شروانی در مقایسه با اشعار عطار نیشابوری در باب توحید
مسئله توحید و بحث وحدت از مهمترین مباحث ادبیات عرفانی فارسی است. در گذشتۀ عرفان اسلامی، عارفان شاعر، از وحدت به زبان نظم سخن میگفتند. نسیمی شروانی از خلفای فضلالله حروفی از شاعران آذری زبانی است که به فارسی و عربی نیز شعر میسروده است. اشعار فراوانی در مبحث توحید عرفانی و شهود وحدت در کثرت از او در دست است که برخی در ظاهر مشعر به انسان خدایی است. در افق وحدت است که سالک همه جا حتی در وجود خو...
متن کاملبازخوانی اساطیری – علمی نظریة ذره در اشعار عرفانی عطار
نظریة ذره حاصل تحقیقات فیلسوفان یونان باستان است و محققانی چون لوکیپوس و دموکریتوس آن را پرورده اند.این نوشتار به تحلیل یکی از اندیشه های محوری عطّار؛ یعنی تاّمل در ذرّات و اسرار آن و مقایسة ذّره با نظریّات فیلسوفان یونان باستان و دانشمندان پرداخته و سپس آن را با ایدة فلسفی عرفانی عالم کبیر در عالم صغیر تحلیل نموده است. این مقاله در نظر دارد تا ضمن بازخوانی ذره در شعر عطار، از منظر ارتباط آن با آموز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات نقد ادبیجلد ۱۰، شماره ۴۱، صفحات ۱۰۵-۱۲۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023